REIKALINGA JŪSŲ PARAMA

PSO tęsia pandemijos sutartį, suteikiančią įgaliojimus slopinti medicininę „dezinformaciją“

Pasaulinė sveikatos organizacija (PSO) tvirtina, kad dezinformacija bei misinformacija pakirto „vyriausybinių ar PSO nurodymų laikymąsi“.

Pasaulinė nerenkama sveikatos agentūra, Pasaulio sveikatos organizacija žengia į priekį su savo planais atlikti Tarptautinių sveikatos taisyklių (IHR) priimtomis 2005 m. pakeitimus, kurie suteiktų jai naujų plataus masto galių kovoti su „dezinformacija ir misinformacija” (angl. misinformation and disinformation).

Planai pakeisti Tarptautinį sveikatos reglamentą (TAS) buvo pradėti praėjusių metų sausį, kai Joe Bideno administracija tyliai pasiūlė esminius IHR pakeitimus.

Šiuo metu IHR yra teisiškai privaloma priemonė pagal tarptautinę teisę. Jie reikalauja, kad 196 šalys sukurtų pajėgumus aptikti ir pranešti apie galimas visuomenės sveikatos krizes visame pasaulyje ir greitai reaguoti į tarptautinį susirūpinimą keliančią visuomenės sveikatos ekstremalią situaciją (PHEIC), kai tik ją paskelbia PSO.

Bideno administracijos siūlomomis pataisomis buvo siekiama padidinti PSO galias paskelbti „galimas“ sveikatos krizes ir suteikti PSO galių kurti naujus pasaulinės priežiūros ir dalijimosi duomenimis mechanizmus.

Tačiau po to, kai Bideno administracija išsiuntė savo pasiūlymus, kitos valstybės narės pateikė savo siūlomas IHR pataisas. Iki šiol buvo pateikti 307 siūlomi pakeitimai. Jie peržengia pirminių Bideno administracijos siūlymų ribas ir siekia suteikti PSO papildomų galių kovoti su vadinamąja dezinformacija ir misinformacija.

Neseniai vykusiame PSO posėdyje, kuris prasidėjo vasario 20 d. ir baigėsi vasario 24 d., PSO atstovų darbo grupė baigė svarstyti siūlomas IHR pataisas, susitarė dėl tolesnių žingsnių siekiant nuodugnesnių derybų ir suplanavo kitą posėdį, kuris prasidės balandžio 17 d. ir baigsis balandžio 20 d. Taip pat buvo paskelbtas preliminarus tvarkaraštis, kuriame teigiama, kad pakeitimai bus įgyvendinti iki 2024 m. gegužės mėn.

Kaip šie siūlomi IHR pakeitimai išplečia PSO galias

1. Naujos nuostatos, taikomos „potencialiems“ sveikatos sutrikimams ir pavojui sveikatai   

Galiojantys IHR leidžia PSO generaliniam direktoriui paskelbti PHEIC, kuris šiuo metu apibrėžiamas kaip: „Nepaprastas įvykis, dėl kurio tarptautiniu mastu plintant ligai gali kilti pavojus visuomenės sveikatai kitoms valstybėms ir dėl kurio gali prireikti koordinuoto tarptautinio atsako“.

Jų taikymo sritis taip pat apribota. Konkrečiai, dabartinių IHR tikslas ir taikymo sritis yra „užkirsti kelią tarptautiniam ligų plitimui, apsaugoti nuo jo, kontroliuoti ir reaguoti į visuomenės sveikatą tokiais būdais, kurie yra proporcingi pavojui visuomenės sveikatai ir taikyti adekvačius apribojimus“.

Tačiau šios siūlomos pataisos išplečia IHR taikymo sritį, į keletą pagrindinių skirsnių įtraukdamos žodį „potencialus“. Pakeitimais PSO generaliniam direktoriui suteikiami įgaliojimai paskelbti „galimą ar faktinį“ PHEIC ir išplėsti IHR taikymo sritį įtraukiant „visas rizikas, galinčias turėti įtakos visuomenės sveikatai“.

2. Nauji įgaliojimai skelbti ekstremalias sveikatos situacijas

Šiuo metu ekstremalias sveikatos situacijas gali skelbti tik PSO generalinis direktorius ir šios deklaracijos turi atitikti PHEIC kriterijus. Šios siūlomos pataisos leidžia PSO paskelbti naujų rūšių sveikatos krizių atvejus, suteikti PSO regionų direktoriams įgaliojimus skelbti kai kurių rūšių ekstremalias sveikatos problemas ir leisti PSO skelbti naujų rūšių sveikatos perspėjimus.

Konkrečiai, siūlomos pataisos suteikia generaliniam direktoriui naujų įgaliojimų paskelbti „tarpinį visuomenės sveikatos įspėjimą“ bet kuriai šaliai reaguojant į įvykius, kurie neatitinka PHEIC kriterijų, leisti regionų direktoriams paskelbti „regioninio susirūpinimo visuomenės sveikatos ekstremalią situaciją“ (PHERC) ir leisti regioniniams direktoriams paskelbti „tarpinį sveikatos įspėjimą“.

3. Nauja nuostata, pagal kurią PSO pripažįstama „koordinuojančia institucija“ PHEIC metu

Šios siūlomos pataisos ne tik suteikia PSO naujų įgaliojimų skelbti sveikatos krizes, bet ir pripažįsta PSO „kaip gaires ir koordinuojančią tarptautinio reagavimo į visuomenės sveikatą instituciją“ esant ekstremaliai sveikatos situacijai.

Pagal šią nuostatą visos PSO valstybės narės sutinka „vadovautis PSO rekomendacijomis savo tarptautiniuose visuomenės sveikatos dokumentuose“.                                                                                                                           

PSO planuoja kovoti su dezinformacija ir misinformacija vadovaudamasi Tarptautinėmis sveikatos taisyklėmis

PSO jau turi didelę įtaką cenzūruojant internetinį turinį, kurį ji laiko dezinformacija ar misinformacija. Ji bendradarbiauja su „YouTube“, „Facebook“ ir „Wikipedia“. Vien„YouTube“ cenzūravo daugiau nei 800 000 vaizdo įrašų pagal politiką, kuri draudžia prieštarauti PSO.

Pasinaudodami siūlomomis pataisomis ir jų suteikiamomis padidintomis galiomis, PSO planuoja toliau plėsti savo įtaką šioje srityje.

Siūlomos pataisos nukreipia PSO stiprinti savo gebėjimus „kovoti su dezinformacija ir misinformacija“ ir stiprinti valstybių narių gebėjimus įgyti „komunikacijos kanalų svertą, skirtą pranešti apie riziką, kovoti su dezinformacija ir misinformacija“.

Be to, siūlomos pataisos įgalioja PSO stiprinti savo gebėjimus „koordinuotis su „JT agentūromis, akademinėmis bendruomenėmis, nevalstybiniais veikėjais ir visuomenės atstovais“.

Šis siekis suteikti nerenkamai pasaulinei sveikatos agentūrai naujų galių kovoti su dezinformacija ir misinformacija po to, kai daugelis žmonių buvo apkaltinti dezinformacijos skleidimu ir cenzūruojami pandemijos metu, kai jie padarė teisingus pareiškimus, pavyzdžiui, teigė, kad paskiepyti žmonės gali platinti COVID (šis teiginys valdžios institucijų  dabar pripažintas teisingu).

Nepaisant to, kad valdžios institucijos dabar pripažįsta, kad paskiepyti gali platinti COVID, PSO pavadino „dvejojimą vakcina ir dezinformacijos sklaidą“ kliūtimis, kurias reikia įveikti, ir netgi teigė, jog „aktyvizmas prieš vakcinas“ yra labiau mirtinas, t.y. žalingesnis  už „pasaulinį terorizmą“.

pso netgi teigė, jog „aktyvizmas prieš vakcinas“ yra labiau mirtinas, t.y. žalingesnis  už „pasaulinį terorizmą“.

Ataskaitoje, kurią paskelbė kartu su siūlomomis IHR pataisomis, PSO ir toliau reiškė panieką dėl turinio, kurį ji laiko dezinformacija ar misinformacija.

Neišrinkta pasaulinė sveikatos agentūra teigė, kad dezinformacija ir misinformacija „trukdė prasmingam visuomenės sveikatos atsakui“ COVID metu ir skundėsi, kad ji gali „pakirsti visuomenės pasitikėjimą sveikatos organizacijomis ir trukdyti visuomenės pasitikėjimui vyriausybės ar PSO gairėmis bei jų laikymusi“.

PSO ataskaitoje taip pat paragino atstatyti „pusiausvyrą tarp tikslesnės mokslinės informacijos užtikrinimo, kita vertus, žodžio ir spaudos laisvės“.

Nors PSO labai garsiai kalbėjo apie tariamą dezinformacijos ir misinformacijos žalą, įgydama naujų galių, skirtų šiam turiniui nukreipti, pati PSO skelbė klaidinantį turinį ankstyvajame pandemijos etape, pakartodama Kinijos tvirtinimus, kad ji nerado „aiškių koronaviruso perdavimo iš žmogaus žmogui įrodymų“.

Kai kurie politikai nepritarė siūlomoms IHR pataisoms, tad šis pasipriešinimas sutrukdys PSO įgyvendinti norimas pataisas iki 2024 m. gegužės mėn.

PSO turi teisę priimti šiuos siūlomus pakeitimus pagal PSO Konstitucijos 21 straipsnį. Po to, kai pakeitimai bus baigti, jie įsigalios visoms valstybėms narėms, kai Pasaulio sveikatos asamblėja (PSO), PSO sprendimus priimanti institucija, tinkamai praneš apie jų priėmimą, nebent valstybės narės juos atmes per nurodytą laikotarpį – 6 mėnesius.

PSO Konstitucija nenurodo, kiek balsų reikia, kad būtų priimtos taisyklių pataisos. Tačiau, kaip teigia tyrimų institutas SWP Berlin, konsultuojantis politinius sprendimus priimančius asmenis užsienio ir saugumo politikos klausimais, PSO reglamentai reikalauja žemesnio balsavimo slenksčio nei konvencijose (kurioms reikalinga dviejų trečdalių balsų dauguma).

Skirtingai nuo įprasto įstatymų leidybos proceso demokratinėse šalyse, kai išrinkti pareigūnai balsuoja dėl jų piliečiams taikomų įstatymų, daugumą balsų, nulemiančių, ar šaliai taikoma teisiškai privaloma PSO konvencija ar reglamentas, atiduoda kitų šalių atstovai. Ir daugelis šiuos balsus atiduodančių atstovų yra neišrinkti diplomatai, kurių negalima išbalsuoti prie balsadėžės ir kurie dažnai išlaiko savo pozicijas pasikeitus valdančiajai partijai.

Šie siūlomi IHR pakeitimai yra tik vienas iš laukiančių pakeitimų, galinčių suteikti PSO daugiau įtakos internetiniam turiniui. PSO šiuo metu derasi dėl tarptautinės pandemijos sutarties nulinio projekto, nukreipto į dezinformaciją ir misinformaciją. Kaip ir IHR, PSO ketina užbaigti tarptautinę pandemijos sutartį iki 2024 m. gegužės mėn.

Ir tai, kad PSO gali padidinti cenzūros galias, yra tik vienas iš šių siūlomų IHR pakeitimų ir baigiamos rengti tarptautinės pandemijos sutarties pasekmių. Abi šios priemonės taip pat skatina didinti priežiūros galias, o siūlomi IHR pakeitimai nustato tarptautinių vakcinų pasų planą.       

SUSIJĘ STRAIPSNIAI

5 KOMENTARAI

REKOMENDUOJAME

Nijolės Sadūnaitės knyga
Patreon paramos skydelis
Patreon paramos skydelis
Patreon paramos skydelis
Patreon paramos skydelis
Paypal paramos skydelis
banko paramos skydelis
eyJhbGwiOiJiYW5rbyBwYXJhbW9zIHNreWRlbGlzIiwicG9ydHJhaXQiOiJ0YXB0aSBzYXZhbm9yaXUifQ==
eyJhbGwiOiJiYW5rbyBwYXJhbW9zIHNreWRlbGlzIiwicG9ydHJhaXQiOiJwcmFuZSJ9

NAUJAUSI

Būtume dėkingi, jei mus paremtumėte