REIKALINGA JŪSŲ PARAMA

Ką tėvams reikia žinoti apie Gyvenimo įgūdžių programą? (IV dalis)

Rengimo šeimai asociacijos ekspertai jau dalinosi savo įžvalgomis apie Gyvenimo įgūdžių programa (GĮP), skirta 1-10 klasių jaunuoliams. Šį kartą Rengimo šeimai asociacijos nario, lytiškumo ugdymo mokytojo Martyno Asakavičiaus pastabos apie GĮP numatytą lytiškumo ugdymo turinį.

Kaip mokysis pradinukai neanalizavau, dėmesį skyriau pagrindiniam ugdymui, nes mano darbo laukas yra 5-10 klasės. Didelių analizių nedarysiu, nes šia tema įrašyta nemažai radijo laidų ir parašyta daug tekstų. Pasidalinsiu keliomis asmeninėmis įžvalgomis, susijusiomis su lytiškumo ugdymo dalimi.

6 kl. programoje įrašyta, jog mokiniai “aiškinasi ir mokosi apibūdinti, kas yra lytinė sveikata, kaip asmens elgesys ir aplinkos veiksniai daro jai poveikį. <..> pateikia lytinės sveikatos saugojimo pavyzdžių.“

Jei kam kilo klausimas, kada jaunuoliai turėtų būti supažindami su lytiniais santykiais, – štai jums atsakymas. Programos kūrėjai mano, kad 6 klasė (+/- 12 metų paaugliai) yra tinkamiausias laikas. Iš karto linkiu sėkmės tiems, kurie bandys tokio pobūdžio turinį dėstyti šeštokams. Mano subjektyvia nuomone, tokio amžiaus vaikai dar nėra pasiruošę šios temos sąmoningai priimti. Daugelis jaunuolių bus šokiruoti tokio turinio ir spaudoje vėl pasirodys tekstai, atspindintys tėvų nepasitenkinimą.

7 kl. mokiniai „analizuoja abipusio sutikimo santykiuose principų laikymosi svarbą ir kaip jie padeda išvengti netinkamo sprendimo pasekmių. Diskutuoja apie meilę ir lytinį potraukį, sveikatą tausojančius santykius. Susipažįsta su kontracepcijos sąvoka <..>. Aiškinasi, kokias kontraceptines priemones galima pasirinkti savarankiškai, o kokias – tik su gydytojo priežiūra.“

Kiek 6-7 klasių mokinių šiai dienai užsiiminėja seksu? Turbūt vienetai per visą šalį. Realią situaciją gerai iliustruoja neplanuoto nėštumo atvejai, kurie susiję ne su bendraamžių ekspermentavimu ar lytinio potraukio tenkinimu, bet su vyresnių asmenų neatsakinga ir dažnai nusikalstama veika. Beje, iš mokytojams siūlomos metodikos paėmiau šio įrašo pagrindinę iliustraciją. Jei neaišku, kas ten pavaizduota, pateikiu atsakymą – barjerinės plėvelės gamyba oraliniam seksui. Taip, perskaitėte teisingai, metodikoje ši iliustracija skirta septintokams.

8 kl. mokiniai „<..> diskutuoja apie santykių bei kitam jaučiamų jausmų įvairovę.“

Kaip jau daugelis nujaučiat, šioje vietoje bus kalbama apie visą jausmų įvairovę priešingai ir tai pačiai lyčiai. Jausmai nėra nei geri, nei blogi, jie tiesiog yra. Esminis dalykas, kaip bus aiškinama apie jų kilmę, pastovumą, kitimą. Čia prasideda psichologija.

9 kl. mokiniai „Analizuoja įvairius santykius (pvz., bendraamžių, tėvų (globėjų), mokytojų, kitų suaugusiųjų) ir išskiria jų ypatumus, santykių intymumą bei apibūdina, koks intymumas yra tinkamas skirtingiems santykiams.“

Na, ar devintokams reikia apie tai aiškinti? Čia šeštokams ne apie saugų seksą, bet apie elementarius santykius ir intymumo ribas reikia kalbėti. Negi devintokas nežino kokio intymumo santykiai turi būti su draugais, mokytojais ar tėvais. Nebent metodikoje yra nauji požiūrio kampai.

Apibendrinant, programa parašyta atvirkščiai – pradedant ne nuo to galo: 6-tokai supažindinami su lytiniais santykiais ir lytine sveikata, 7-tokai su kontracepcija. Tuo tarpu 9-tokai analizuos pačius tarpasmeninius santykius, bandydami suprasti, kas yra intymūs santykiai ir kada jie gali būti. Kažkoks nesusipratimas…

Negana to, mano nuostabai, programoje nepastebėjau informacijos apie pornografijos žalą ir kitas seksualines priklausomybes. Programos kūrėjai, matyt, seniai lankėsi mokyklose ir nebendravo atvirai su mokiniais, kitaip žinotų, kad pornografijos epidemija pasiekus milžinišką mastą. Pamokų metu nemažai paauglių man yra prisipažinę, jog yra priklausomi nuo seksualinio turinio ir praktikų. Šios priklausomybės sunkios, bet įveikiamos.

Kad nebaigtume liūdna gaida pasakysiu kitą faktą. Nei vienos programos nereikia bijoti, nes programa – tik žodžiai baltame lape. Pagrindinis klausimas – kas su šia programa dirbs.

Nuo mokytojo vertybių ir pasaulėžiūros priklausys kiek ir kokio turinio mokiniai gaus per pamokas. Neabejoju, kad kritiškai mąstantys mokytojai sugebės atsirinkti metodikoje tinkamą medžiagą ar remsis pačių surastais šaltiniais. Etiškai ir rūpestingai dirbančio mokytojo rankose Gyvenimo įgūdžių programa gali tapti vaikus sveikai auginančiu, o nežalojančiu, įrankiu.

SUSIJĘ STRAIPSNIAI

5 KOMENTARAI

REKOMENDUOJAME

Nijolės Sadūnaitės knyga
Patreon paramos skydelis
Patreon paramos skydelis
Patreon paramos skydelis
Patreon paramos skydelis
Paypal paramos skydelis
banko paramos skydelis
eyJhbGwiOiJiYW5rbyBwYXJhbW9zIHNreWRlbGlzIiwicG9ydHJhaXQiOiJ0YXB0aSBzYXZhbm9yaXUifQ==
eyJhbGwiOiJiYW5rbyBwYXJhbW9zIHNreWRlbGlzIiwicG9ydHJhaXQiOiJwcmFuZSJ9

NAUJAUSI

Būtume dėkingi, jei mus paremtumėte