{"id":8487,"date":"2021-06-23T19:30:23","date_gmt":"2021-06-23T16:30:23","guid":{"rendered":"https:\/\/www.laikmetis.lt\/?p=8487"},"modified":"2021-06-23T19:31:25","modified_gmt":"2021-06-23T16:31:25","slug":"tomas-viluckas-ieskant-joniniu","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.laikmetis.lt\/tomas-viluckas-ieskant-joniniu\/","title":{"rendered":"Tomas Viluckas. Ie\u0161kant Jonini\u0173"},"content":{"rendered":"\n

Kaip ir daugyb\u0117 kit\u0173 religini\u0173 \u0161ven\u010di\u0173, taip ir Jonin\u0117s yra praradusios savo sakralin\u012f matmen\u012f. Nukrik\u0161\u010dion\u0117jusi visuomen\u0117 sunkiai toleruoja krik\u0161\u010dioni\u0161kas toki\u0173 \u0161ven\u010di\u0173 prasmes. \u017dmogui atitolus nuo gamtos, nei\u0161gyvenant jos cikli\u0161kumo, etnografiniai papro\u010diai taip pat yra netek\u0119 savo gyvastingumo.<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Darosi li\u016bdna matant, kaip paskiri etnografiniai elementai i\u0161pl\u0117\u0161iami i\u0161 konteksto ir perkeliami \u012f n\u016bdienos \u0161ventimo tradicijas. Tiesa, \u0161is \u0161ventimas (taip nutiko ir Jonin\u0117ms) yra virt\u0119s papras\u010diausiu l\u0117bavimu ir \u016b\u017eavimu. Sunku viltis, kad bus \u201eatkasta\u201c tikroji Jonini\u0173 prasm\u0117. Tuo labiau kad da\u017enai orientuojam\u0117s \u012f dat\u0105, o \u0161iuo atveju esm\u0117 yra \u012fvykis, kuris centruojasi apie istorin\u0119 asmenyb\u0119 \u2013 \u0161v. Jon\u0105 Krik\u0161tytoj\u0105.<\/p>\n\n\n\n

Jono krik\u0161tas<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Viena vertus, Jonas Krik\u0161tytojas yra itin m\u012fslinga Biblijos fig\u016bra, nes sunku suprasti jo elgesio motyvus, pavyzd\u017eiui, kod\u0117l jis netapo J\u0117zaus Kristaus pasek\u0117ju. Kita vertus, jo istori\u0161kum\u0105 liudija ir neevangeliniai \u0161altiniai (Juozapas Flavijus). Tad turime pakankamai \u017eini\u0173, kurios mums pad\u0117t\u0173 susidaryti tam tikr\u0105 vaizd\u0105 apie Pirmtak\u0105.<\/p>\n\n\n\n

Morkus, kurio evangelija seniausia, pasinaudodamas Senojo Testamento prana\u0161yst\u0117mis atskleid\u017eia Jono Krik\u0161tytojo misij\u0105: apvalymo \u017einia yra esmin\u0117 s\u0105lyga ruo\u0161iantis Mesijo at\u0117jimui, tod\u0117l jis ir at\u0117jo skelbti atsivertimo krik\u0161to. Krik\u0161to ritualas jud\u0117jams buvo gerai \u017einomas, bet Jono krik\u0161tas stebino tuo, kad jis pats, b\u016bdamas jud\u0117jas, si\u016bl\u0117 savo tautie\u010diams apeig\u0105, kuri buvo skirta tik atsivertusiems pagonims.<\/p>\n\n\n\n

Tad Jono Krik\u0161tytojo skelbiamas atsivertimo krik\u0161tas tur\u0117jo parodyti, jog Dievo tautos narys pirmiausia gyvena atnaujint\u0105 gyvenim\u0105 ir nededa savo vil\u010di\u0173 vien tik \u012f \u017eydi\u0161k\u0105 kilm\u0119 ar gyvenimo b\u016bd\u0105. Tokia \u017einia jaudino \u017emones, nes \u201epas j\u012f [Jon\u0105] trauk\u0117 visa Jud\u0117jos \u0161alis ir visi Jeruzal\u0117s gyventojai. Jie i\u0161pa\u017eindavo nuod\u0117mes ir buvo jo krik\u0161tijami Jordano up\u0117je\u201d (Mk 1, 5). Nors Jono besiklausan\u010dios minios liudija apie prana\u0161o asmenyb\u0117s i\u0161skirtinum\u0105 bei jo pripa\u017einim\u0105, bet u\u017e visko slypi Senojo Testamento prana\u0161ys\u010di\u0173 i\u0161sipildymas, kur\u012f yra pabr\u0117\u017e\u0119s ir kun. Antanas Rub\u0161ys: \u201e\u0160ventra\u0161\u010dio pa\u017eadai i\u0161sipild\u0117 Jono Krik\u0161tytojo veikla\u201d.<\/p>\n\n\n\n

Vert\u0117t\u0173 pasteb\u0117ti, kad krik\u0161\u010dionis yra pa\u017eado \u017emogus ir siekia nuolatinio atsinaujinimo. Juk buvimas krik\u0161\u010dionimi nieko savaime negarantuoja ir krik\u0161\u010dioni\u0161kas gyvenimas reikalauja pastovaus gr\u012f\u017eimo prie \u0161akn\u0173 ir savo eschatologin\u0117s lemties \u012fsis\u0105moninimo.<\/p>\n\n\n\n

Jono dykuma<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Kod\u0117l Jonas k\u0117l\u0117 tok\u012f didel\u012f \u012fsp\u016bd\u012f savo am\u017eininkams, kad pas j\u012f pl\u016bdo minios? Jis buvo \u017emogus, gyven\u0119s taip, kaip pats skelb\u0117. Ne tik savo \u017eod\u017eiais, bet ir visu gyvenimu jis protestavo prie\u0161 savo laikme\u010dio gyvenimo b\u016bd\u0105. Jis gyveno ne kaip visi – dykumoje. Dykumos reik\u0161m\u0117 \u0160ventajame Ra\u0161te yra itin \u012fvairi. Pirmiausia ji tu\u0161\u010dia, bevanden\u0117, nevaisinga \u017eem\u0117 (plg. Iz 6, 11).<\/p>\n\n\n\n

Taip pat dykumos s\u0105voka \u0160ventajame Ra\u0161te turi negatyvi\u0105, prie\u0161ing\u0105 Pa\u017ead\u0117tajai \u017eemei prasm\u0119. Ta\u010diau dykuma yra ir Dievo plano \u012frankis, juk per j\u0105 Vie\u0161pats atved\u0117 savo taut\u0105 \u012f Pa\u017ead\u0117t\u0105j\u0105 \u017eem\u0119 (plg. I\u0161 13, 17). Tod\u0117l v\u0117liau prana\u0161ai, kaip, pavyzd\u017eiui, Elijas eidamas \u012f Horebo kaln\u0105, ie\u0161kojo dykumoje ne tik prieb\u0117gos, bet ir Dievo kalb\u0117jimo (plg. 1 Kar 19). \u0160tai Oz\u0117jo knygoje Dievas prabyla apie Izrael\u012f kaip apie nei\u0161tikim\u0105 \u017emon\u0105: \u201edabar j\u0105 viliosiu, i\u0161vesiu \u012f dykum\u0105 ir pra\u0161nekinsiu jos \u0161ird\u012f\u201d (Oz 2, 16). Tad daugyb\u0117je Biblijos viet\u0173 dykumai yra skiriamas reik\u0161mingas vaidmuo.<\/p>\n\n\n\n

Tarp Jud\u0117jos centro ir Juodosios j\u016bros yra viena i\u0161 at\u0161iauriausi\u0173 pasaulyje dykum\u0173, kurioje temperat\u016bra dien\u0105 pakyla iki 40 laipsni\u0173 \u0161ilumos, o naktimis nukrinta net iki tiek, kad visa \u017eem\u0117 pasidengia \u0161erk\u0161nu. Tokioje dykumoje gyveno Jonas, \u010dia buvo jo susitikimo su Dievu erdv\u0117. buvo prat\u0119s prie dykumos, jis gyveno vienatv\u0117je ir tyloje, kurioje jam buvo skirta i\u0161girsti Dievo bals\u0105. Ar \u0161iuolaikinis pasaulis n\u0117ra virt\u0119s mil\u017eini\u0161ka dykuma? B\u016btent joje krik\u0161\u010dionis yra pa\u0161auktas i\u0161girsti Dievo \u017eod\u012f, o konkretus ir kasdienis gyvenimas tampa galimybe \u0161iam \u017eod\u017eiui \u012fsik\u016bnyti.<\/p>\n\n\n\n

Sunku viltis, kad bus \u201eatkasta\u201c tikroji Jonini\u0173 prasm\u0117.<\/p><\/blockquote>\n\n\n\n

Jono nuolankumas<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Jonas Krik\u0161tytojas at\u0117jo kaip tikras Dievo pasiuntinys ir j\u012f girdintieji tai gerai suprato. Jo gyvenamais laikais buvo paplitusi patarl\u0117: \u201eJeigu Izraelis nors vien\u0105 dien\u0105 visi\u0161kai tiksliai \u012fvykdys Dievo \u012fsakym\u0105, netruks ateiti Dievo Karalyst\u0117.\u201c Evangelijoje pagal Jon\u0105 ra\u0161oma: \u201eBuvo Dievo si\u0173stas \u017emogus, vardu Jonas. Jis at\u0117jo kaip liudytojas, kad paliudyt\u0173 \u0161vies\u0105 ir kad visi per j\u012f \u012ftik\u0117t\u0173\u201d (Jn 1, 6 \u2013 7).<\/p>\n\n\n\n

Jonas Krik\u0161tytojas \u017emones trauk\u0117 ir savo nuolankumu. Jis pats apie save sak\u0117: \u201epo man\u0119s ateina galingesnis u\u017e mane; a\u0161 nevertas nusilenk\u0119s atri\u0161ti jo apavo dir\u017eelio\u201d (Mk 1, 7). Tuo metu apavas b\u016bdavo labai paprastas \u2013 odinis padas, priri\u0161tas prie kojos su tarp pir\u0161t\u0173 \u012ftvirtintomis juostel\u0117mis. Keliai tuometiniame Izraelyje buvo nepaprastai dulk\u0117ti, o po lietaus itin purvini. Vienas i\u0161 kasdienini\u0173 vergo darb\u0173 turtingesni\u0173 \u017emoni\u0173 namuose b\u016bdavo nuimti nuo \u0161eimininko koj\u0173 aplipus\u012f dulk\u0117mis ir purvu apav\u0105. Sakydamas \u201ea\u0161 nevertas […] atri\u0161ti jo apavo dir\u017eelio\u201d Jonas Krik\u0161tytojas nedr\u012fsta net vadintis vergu ir \u0161iais \u017eod\u017eiais parodo ypating\u0105 pagarb\u0105 J\u0117zaus asmeniui. <\/p>\n\n\n\n

\u0160iuo epizodu evangelistas Morkus mums atskleid\u017eia, jog Jonas nenor\u0117jo jokio i\u0161skirtinio d\u0117mesio sau, o tik tro\u0161ko, kad jis b\u016bt\u0173 skiriamas Mesijui, kur\u012f skelb\u0117 savo ugningais pamokslais. Amerikie\u010di\u0173 egzegetas Williamas Barckley yra pasak\u0119s, kad stipriausiai \u017emones paveikia toks skelbimas ir pamokslavimas, kuris apeliuoja \u012f paties \u017emogaus s\u0105moningum\u0105, susivokim\u0105 ir jeigu kalbantysis turi moralin\u0119 teis\u0119 pamokslauti, tokiems \u017eod\u017eiams nebe\u012fmanoma atsispirti. Jono Krik\u0161tytojo pamokslai veik\u0117 \u017emones, nes kalb\u0117damas jis kreipdavo \u017emones \u012f ka\u017ek\u0105, kuris netrukus ateis ir yra u\u017e j\u012f auk\u0161tesnis, o pats Jonas Krik\u0161tytojas buvo tarsi pir\u0161tas, rodantis \u012f J\u0117z\u0173 pasaulio I\u0161ganytoj\u0105: \u201e\u0160tai Dievo Avin\u0117lis, kuris naikina pasaulio nuod\u0117m\u0119!\u201c (Jn 1, 29). Ar ne tokio paprastumo tr\u016bksta Evangelijos skelb\u0117jams \u0161iandien, kai milijonai \u017emoni\u0173 joje nebemato dinami\u0161kos j\u0117gos kei\u010dian\u010dios pasaul\u012f?<\/p>\n\n\n\n

Surasti \u017eibur\u012f<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Tod\u0117l pagr\u012fstai galime sav\u0119s paklausti, ar Jonas Krik\u0161tytojas yra aktuali fig\u016bra n\u016bdienai? Ar jo asketi\u0161kumas, grie\u017etumas, tiesus \u017eodis n\u0117ra atgras\u016bs m\u016bs\u0173 am\u017eininkui? Ar jo fig\u016bra primena religin\u012f fundamentalizm\u0105, ar prana\u0161i\u0161k\u0105 dimensij\u0105, kuri\u0105 primir\u0161ta tur\u012f n\u016bdienos krik\u0161\u010dionys? Prana\u0161o misijai b\u016bdinga nesitaikstyti su jokiomis blogio aprai\u0161komis, tai rei\u0161kia, kad krik\u0161\u010dionis tur\u0117t\u0173 stov\u0117ti pirmose gretose t\u0173, kurie kovoja su neteisybe, bet kokiu blogiu ir kan\u010diomis.<\/p>\n\n\n\n

Kitaip tariant, tur\u0117tume stengtis, kad \u0161is pasaulis b\u016bt\u0173 kitoks, \u0161viesesnis ir jaukesnis. Sutikime, jog globalios kriz\u0117s s\u0105lygomis mums tr\u016bksta ry\u0161ki\u0173 lyderi\u0173, kurie imt\u0173si atsakomyb\u0117s, rast\u0173 \u012fkvepian\u010dius motyvus, demaskuot\u0173 blogio mechanizmus kaustan\u010dius m\u016bs\u0173 pasitik\u0117jim\u0105. \u017dinoma, nekalbama, jog krik\u0161\u010dionis turi virsti am\u017einu bambekliu, bet jis negali sutikti su tuo, kad tiesos spindesys b\u016bt\u0173 u\u017ego\u017eiamas, o tiesos \u017eodis u\u017eglaistomas. Tam \u012fkvepia ir Jono Krik\u0161tytojo \u201edegan\u010dio ir \u0161vie\u010dian\u010dio \u017eiburio\u201c (plg. Jn 5, 35) fig\u016bra. Jonin\u0117s yra galimyb\u0117 \u0161\u012f \u017eibur\u012f, o ne \u201epapar\u010dio \u017eied\u0105\u201c, surasti.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Kaip ir daugyb\u0117 kit\u0173 religini\u0173 \u0161ven\u010di\u0173, taip ir Jonin\u0117s yra praradusios savo sakralin\u012f matmen\u012f. Nukrik\u0161\u010dion\u0117jusi visuomen\u0117 sunkiai toleruoja krik\u0161\u010dioni\u0161kas toki\u0173 \u0161ven\u010di\u0173 prasmes. \u017dmogui atitolus nuo gamtos, nei\u0161gyvenant jos cikli\u0161kumo, etnografiniai papro\u010diai taip pat yra netek\u0119 savo gyvastingumo. Darosi li\u016bdna matant, kaip paskiri etnografiniai elementai i\u0161pl\u0117\u0161iami i\u0161 konteksto ir perkeliami \u012f n\u016bdienos \u0161ventimo tradicijas. Tiesa, \u0161is […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":8504,"comment_status":"open","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"disable_featured_image":false,"footnotes":"","_wpscppro_custom_social_share_image":0},"categories":[146,2,63,77,62,14],"tags":[139,161,3821,3833],"pp_force_visibility":null,"pp_subpost_visibility":null,"pp_inherited_force_visibility":null,"pp_inherited_subpost_visibility":null,"views":0,"amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.laikmetis.lt\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/8487"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.laikmetis.lt\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.laikmetis.lt\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.laikmetis.lt\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.laikmetis.lt\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=8487"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/www.laikmetis.lt\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/8487\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.laikmetis.lt\/wp-json\/wp\/v2\/media\/8504"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.laikmetis.lt\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=8487"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.laikmetis.lt\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=8487"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.laikmetis.lt\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=8487"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}