REIKALINGA JŪSŲ PARAMA

Rengimo šeimai asociacija: lytiškumo ugdyme svarbu atskirti grūdus nuo pelų

Rengimo šeimai asociacija surengė nuotolinį seminarą „Kaip atskirti grūdus nuo pelų?“, skirtą supažindinti tėvus su Lietuvoje vykdomomis lytiškumo ugdymo programomis, kurios vadovaujasi prigimtine lyties, asmens ir šeimos samprata ir kurių turinys dera su valstybinės Sveikatos, lytiškumo ugdymo ir rengimo šeimai programos (SLURŠ) vertybinėmis nuostatomis.

Seminaro metu prof. dr. Birutė Obelenienė (VDU Šeimos ir santuokos studijų institutas) skaitė pranešimą tema „Kuo lytinis švietimas yra kenksmingas moteriai?” Profesorė akcentavo skirtumus tarp lytiškumo ugdymo ir lytinio švietimo programų palankumo moteriai atžvilgiu.

Pagal lytiškumo ugdymą, lytinis potraukis, tai yra generacinė (Homo sapiens rūšies egzistencijai) galia, kurią būtina išmokti suvaldyti ir integruoti į meilę. Lytiniai santykiai skirti sutuoktinių meilei išreikšti ir prokreacijai. Svarbią vietą tame užima moters vaisingumo pažinimas.

Tuo tarpu lytiniame švietime pagrindinis seksualumo elementas yra skirtas išimtinai malonumui: teigiama, kad potraukio suvaldyti neįmanoma, todėl keliamas tikslas, jog jis būtų saugus, o dėl lytinių santykių tiesiog susitariama.

Skiriasi ir nėštumo supratimas. Lytiškumo ugdymo ir rengimo šeimai programose akcentuojama, jog pastojimas, tai tiesioginė lytinių santykių pasekmė ir formuojamos teigiamos nuostatos dėl naujos gyvybės užsimezgimo ir fiziologinės moters būklės pasikeitimo, tuo tarpu lytinio švietimo paradigmoje formuojamas neigiamas požiūris į nėštumą, kurio priežastimi nurodomas kontracepcijos nenaudojimas, o nauja gyvybė įvardinama moters kūno dalimi.

Profesorė atkreipė dėmesį į tai, kad lytiniame švietime, naudojantis socialinio konstruktyvizmo prielaida, kad žmogus gali susikurti norimą tikrovę, pasitelkus kalbą formuojamos naujos vertybės ir normos. Lytinis švietimas naudoja savitą kalbą, pagal kurią jį ir galima lengvai atpažinti.

Mėgstami kalbiniai konstruktai arba žodžių junginiai, kurie nedera tarpusavyje, t. y., vienas žodis reiškia pozityviai vertinamus dalykus, o kitas prie jo tarsi ir visai nedera. Pavyzdžiui, nėštumas dažniausiai susiejamas su negatyvios semantikos žodžiais (nelauktas, netikėtas, neplanuotas, apsauga nuo nėštumo, nėštumo prevencija, nėštumo ir lytiškai plintančių ligų bei ŽIV prevencija).

nėštumas dažniausiai susiejamas su negatyvios semantikos žodžiais.

Tuo tarpu, pozityviame kontekste minimas abortas (saugus abortas), bei kitame to paties veiksmo įvardinime, jis siejamas su neabejotinaivienadidžiausių mūsų vertybių, sveikata (reprodukcinė sveikata) ir pan.

Kaip akcentavo profesorė, lytinio švietimo kalbinis konstruktas pateikia nėštumą neigiamoje nuostatoje, o abortą – teigiamoje. Šios tendencijos matomos tiek Pasaulio sveikatos organizacijos parengtose Techninėse lytinio švietimo gairėse (nuostatas tikimasi įgyvendinti visame pasaulyje iki 2030 metų), tiek ir analizuotuose lietuviškuose biologijos vadovėliuose.

Prof. B. Obelenienė akcentavo, jog lytinio švietimo programose nekalbama apie pilną moters vaisingumo ciklą ir hormonų poveikį visam organizmui, lytiniams organams, priešingai, jie pristatomi kaip autonomiškos kūno vietos. Nutylima informacija apie hormoninių kontraceptikų poveikį moterų smegenų veiklai, emocijoms, kraujotakai.

Akcentuojant takoskyrą, lytiškumo ugdyme teigiama, kad merginos, moters vaisingumas yra vertybė, kurį reikia pažinti ir saugoti, o lytinis švietimas, pasitelkęs kalbos perkūrimą, formuoja neigiamą požiūrį į vaisingumą, pateikia ribotą informaciją apie kontraceptinių priemonių poveikį.

Antroje seminaro dalyje buvo pristatytos Lietuvoje vykdomos lytiškumo ugdymo programos: „Meilės termometras“, „Vaisinga meilė“, „Pažink save“, bei „Mano vaisingumas yra svarbus“.

Lektorius galima pasikviesti į savo mokyklą, dalis jų veikia pagal Kultūros paso programą, kiti rengia mokymus, stovyklėles savo ar jūsų patalpose.

Taip pat daug informacijos apie lytiškumo ugdymą ir rengimą šeimai, bei šių programų įgyvendinimui reikalingas inovatyvias mokymo priemones rasite internetinėje svetainėje atvirigyvenimui.lt

Kitame Rengimo šeimai asociacijos seminare paskaitą apie translytiškumo madą tarp paauglių skaitys psichologas dr. Gintautas Vaitoška.

SUSIJĘ STRAIPSNIAI

REKOMENDUOJAME

Nijolės Sadūnaitės knyga
Patreon paramos skydelis
Patreon paramos skydelis
Patreon paramos skydelis
Patreon paramos skydelis
Paypal paramos skydelis
banko paramos skydelis
eyJhbGwiOiJiYW5rbyBwYXJhbW9zIHNreWRlbGlzIiwicG9ydHJhaXQiOiJ0YXB0aSBzYXZhbm9yaXUifQ==
eyJhbGwiOiJiYW5rbyBwYXJhbW9zIHNreWRlbGlzIiwicG9ydHJhaXQiOiJwcmFuZSJ9

NAUJAUSI

Būtume dėkingi, jei mus paremtumėte