Kristina Zamarytė-Sakavičienė. Parazitinių idėjų pandemija

Lietuva užima penktą vietą pasaulyje pagal svarbiausią pandemijos valdymo rodiklį – perteklinį mirtingumą. Kiti rodikliai taip pat prasti. Vyksta kaltų paieška. Nuo atsakingų politikų kaltė permetinėjama ant „antivakserių“, kuriais tampa visi, kurie kritikuoja pandemijos (ne)valdymą.

Panašios nuotaikos ruseno jau kurį laiką, bet spalio pabaigoje sprogo nauja viešųjų ryšių akcija – LRT žurnalistė Rita Miliūtė pirmoji paleido „skandalingą žinią“, kad mirusi gimdyvė feisbuke pasidalino vienu Sveikatos teisės instituto (STI) narių interviu. Būtent po šio atradimo sparčiai kaip omicron atmaina medijose išplito influencerių ir žurnalistų kartojami analogiško turinio kaltinimai – gimdyvę pražudė „antivakseriai“.

Kaltinimai subliuško, kai prabilo mirusios artimieji. Jie piktinosi, kad medijos tendencingai pateikia faktus ir iškraipo situaciją. Mirties aplinkybių tyrimas dar nesibaigė ir spekuliuoti, kas ir kiek kaltas, būtų neetiška, tačiau artimųjų pasakojimai apnuogina pandemijos metu gilėjančias sveikatos sistemos bėdas. O dėl šių bėdų yra atsakingi tie, kas valdo sistemą.

Atsirado tokių, kurie viešai stebėjosi, kad STI neprisiima atsakomybės už savo žodžius. Prisiimti svetimą atsakomybę būtų įžūlus susireikšminimas. Kas gi yra STI  – ministrai ar Seimo nariai, priiminėjantys sveikatos priežiūrai žalingus sprendimus, vengiantys specialistų kritikos ir pasiūlymų, ignoruojantys visuomenės valią bei prievartinių priemonių buldozeriu traiškantys žmonių pasitikėjimą?

Stebėtis derėtų kitkuo. O būtent – kodėl už didžiulį sergamumą, mirtingumą nuo COVID-19 ir susijusias asmenines tragedijas žurnalistai ir influenceriai atsakomybę siūlo prisiimti ne politikams ir pareigūnams, kurie įgalioti valdyti pandemiją, bet jų klaidas įvardijantiems specialistams, kurie įgaliojimų valdyti pandemiją neturi? Akivaizdu, kad tai paranku su pandemijos iššūkiais nesusitvarkančiai vyriausybei, kurios ministrai pasitikėjimo reitinguose nusileido iki rekordinių žemumų.

Asociatyvi Jan Kopřiva nuotr. iš Unsplash

Tačiau panašių manipuliacijų dėka pasitikėjimas tradicine žiniasklaida šiais metais taip pat rekordiškai krito. Kodėl žiniasklaidai apsimoka malti savo autoritetą į šipulius? Tikrų tikriausiai „antivakserių-žudikų“ akcija niekaip nesusijusi, pavyzdžiui, su spalio mėnesį Sveikatos apsaugos ministerijos ir reklamos agentūros pasirašyta 230 000 eurų vertės sutartimi, skirta užtikrinti „sklandžią COVID-19 pandemijos komunikaciją“, ar panašiai.

Stebint, kaip „sklandžiai“ vystoma ši komunikacija, gaila viešiesiems ryšiams švaistomų biudžeto pinigų. Argi jie nepraverstų COVID-19 gydymui ar darbuotojų testavimo apmokėjimui?

Mokesčių mokėtojams turbūt įdomu ir tai, kiek kainavo net penkių LRT žurnalistų tris mėnesius brandintas ir rėksmingai pristatytas tyrimas „Riaušių anatomija“, kuris išaiškino seniai žinomus kontroversiškus veikėjus ir prie jų nevykusiai bandė priklijuoti nieko bendro neturinčius pandemijos valdymo kritikus?

Kiek kainavo autorinės teisės už pavadinimą ir režisūrinius sprendimus Rusijos valstybiniam Gazprom televizijos kanalui NTV, kuris 2012 m. rodė tyrimų programos laidą „Protesto anatomija“? Ar čia tik sutapimas, kad skirtingų valstybių transliuotojai susuko itin panašius filmus vienodais pavadinimais apie tai, kokie blogi žmonės kritikuoja valdžią – ten V. Putino, o čia I. Šimonytės?

Klausimų pandemijos metu kyla daug. Kas atsitiko visuomenei, kurioje skiepyti laukia, kad kasdien skelbiamuose mirusiųjų skaičiuose pasirodytų daugiau neskiepytų, ir atvirkščiai? Kas yra valdžiai, kuri ruošia buldozerį jokiuose teisės aktuose nenumatytoms „žmogaus teisėms“, bet ignoruoja prigimtines teises, įtvirtintas Konstitucijoje, tarptautinėse konvencijose ir įstatymuose?

Kas yra žiniasklaidai, kuri blokuoja „visuomenei pavojingą“ pandemijos valdymo kritiką, bet nekaltus žmones be skrupulų vadina žudikais ir skelbia tokius tekstus: „Todėl labai norėčiau, kad visų vaikų skiepijimas vakcina nuo koronaviruso būtų privalomas. Ne tik dėl greitesnio pandemijos suvaldymo, bet ir dėl malonumo stebėti prievartinį bent vieno iš aršiausių antivakserių vaikų skiepijimo vaizdo įrašą“?..

Atsakymai sunkūs ir vien pinigai jų neišsemia. Galbūt esmę atskleis analogija.

Šalia mums įprastų virusų ir bakterijų egzistuoja patogenai, kurie patekę į organizmą paveikia smegenis ir gali manipuliuoti nešiotojo elgesiu. Psichologas-evoliucionistas, Konkordijos universiteto (Kanada) profesorius Gadas Saadas (Gadas Sadas) knygoje „The Parasitic Mind“ (lietuvių k. „Parazitinė mintis“) pateikia keletą įspūdingų gamtoje pasitaikančių pavyzdžių.

Prof. Gadas Saadas / Twitter nuotr.

Vorų vapsvos (pompilidae klasės) įgėlimas zombifikuoja vorą taip, kad šis nebegali pajudėti, o tuomet ant jo sudeda kiaušinėlius. Išsiritę vapsvos palikuonys suėda nejudantį, bet gyvą vorą. Parazitas parelaphostrongylus tenuis infekuoja kanopinių smegenis ir tai priverčia gyvūną eiti aplink mažais ratais. Gyvūnas negali nustoti suktis net tada, kai prisiartina pavojingas plėšrūnas.

Šie ir kai kurie kiti smegenų parazitai sukelia sau naudingą, tačiau nešiotojams žalingą, kartais net mirtinai pavojingą elgesį.

Remdamasis šia analogija profesorius G. Saad rašo apie žmogaus proto parazitus – pražūtingai blogas idėjas, kurios funkcionuoja panašiai kaip smegenų parazitai. Jos suparalyžiuoja kritinį mąstymą, priverčia ignoruoti tikrovę, neparankius mokslo duomenis ir tuomet laisvai plinta vienoje ar kitoje populiacijoje. Parazitinės idėjos keičia nešiotojų elgesį jiems (ir atitinkamai populiacijai) žalinga linkme.

Pandemijos metu katalizuojant COVID-19 baimei išplito daugybė parazitinių idėjų. Pavojingiausias iš dabar vyraujančių proto patogenų – žmonių segregacijos kaip leistino visuomenės gyvenimo reguliavimo idėja.

Galimybių pasas neveikia kaip pandemijos valdymo priemonė. Tai tėra botagas, galimybių pavidalu sugrąžinantis žmonėms ir taip priklausančias konstitucines teises, kai jie pasiskiepija, ir teisių ribojimu baudžiantis tuos, kurie nepasiskiepijo. Pastarieji jokio nusikaltimo nepadarė, bet valdžios požiūriu, neprisidėjo prie „bendrojo gėrio“.

Jeigu sutinkame, kad siekiant „bendrojo gėrio“ toks asmenų segregavimas yra priimtinas, lieka tik pasaulėžiūrinis, susiklosčiusių aplinkybių ar politinių interesų klausimas – kas valdžios pripažįstama „bendruoju gėriu“ ir kokias teises galima atimti iš tų, kurie atsisako prie jo prisidėti nurodytu būdu. Kitaip tariant, mes atsisakome lygių, neatimamų teisių sampratos ir leidžiame valdžiai nuspręsti, kokiu elgesiu ir kokių teisių nusipelnome.

Deja, daugelis negali matyti to, kas vyksta. Parazitinės idėjos paralyžiavo dalies žmonių kritinį mąstymą ir privertė ignoruoti faktus (kad galimybių pasas nemažina viruso plitimo; kad virusą platina ir paskiepyti; kad susirgti ir patekti į ligoninę gali visi; kad vaikams virusas sąlyginai nepavojingas ir t. t.). Parazitinės idėjos trukdo suvokti, jog segregacijos precedentas pakerta esminius demokratijos principus bei gali lengvai atsisukti prieš bet kurį žmogų.

Parazitinės idėjos trukdo suvokti, jog segregacijos precedentas pakerta esminius demokratijos principus bei gali lengvai atsisukti prieš bet kurį žmogų.

Situacijų, kai asmens pasirinkimai neigiamai veikia visuomenės sveikatą, brangiai kainuoja biudžetui ar kitaip kenkia „bendrajam gėriui“, begalybė. Net ir uoliausiems galimybių paso šalininkams norėsis šokti ne visada ir ne pagal kiekvienos valdžios dūdelę.

Žalingiausia segregacijos pasekmė – tai didžiulis supriešinimas ir tariamai pagrįsta neapykanta „visuomenės priešams“, jų niekinimas, patyčios, absurdiški kaltinimai iš viešų asmenų, žurnalistų ir politikų lūpų. Liūdną šypseną kelia premjerės raginimas susitelkti naujos grėsmės akivaizdoje. Šie politikai jau niekada nesutelks žmonių, kurie liko už universitetų, darboviečių, parduotuvių, socialaus gyvenimo durų, kai kiti (taip pat galintys užsikrėsti, sirgti bei užkrėsti) ošia koncertuose ir stumdosi mados šou.

Retoriniai klausimai politikams – ar atstumtieji noriai ims vakcinas iš juos engiančių? Ar dėl tokios skiepijimo politikos nekris pasitikėjimas ir kitomis vakcinomis? Ar tai nesukuria terpės sąmokslo teorijoms klestėti?

Lyderiai įkvepia, despotai priverčia. Tačiau bendrojo gėrio per prievartą kurti nepavyks. Prievarta visuomenėje gimdo nepasitikėjimą, baimę ir pasipriešinimą. Bendrasis gėris gali būti puoselėjamas tik laisvai, sąmoningai bendradarbiaujant, jaučiant atsakomybę už bendrapiliečius, už visuomenę ir valstybę. Tik tuomet, kai yra geranoriškas nusiteikimas vieni kitų atžvilgiu. Kai piliečių išrinkta valdžia girdi ir gerbia savo šalies piliečius, o šie supranta, kuo pagrįsti valdžios sprendimai ir kodėl svarbu jų laikytis.

Tada, kai bendrasis gėris iš tiesų yra bendras – visų, t. y. kiekvieno, o ne kažkurių.

Galimybių paso politika yra priešinga bendrajam gėriui. Ji skaldo visuomenę ir verčia žmones rinktis ne savo valia, ne dėl vidinės atsakomybės už kitus ar bendrąjį gėrį, bet iš būtinybės daryti tai, ko reikalaujama.

Taip elgiamasi su dresiruojamais gyvūnais, o ne su orumą, laisvą valią ir protą turinčiomis moralinėmis būtybėmis. Sveikai visuomenei dresūra sukeltų audringą atmetimo reakciją. Parazitinių idėjų užkrėsta visuomenė susitaiko, pritaria ir skatina jai pačiai žalingą valdžios elgesį.

SUSIJĘ STRAIPSNIAI

43 KOMENTARAI

  1. Šita Vyriausybė yra visiškai bankrutavusi. Kai jie pakėlė ranką prieš Dievo tvarką, Jo įstatymus, pradėjo trypti Konstituciją ir spjaudyti savo puikybės purslus ant žmonių, iškart tapo aišku, kad tai geruoju nesibaigs. Jie nesupranta, kad pats Dievas davė žmogui visišką laisvę. Jis net leidžia jam amžiams pražudyti savo sielą, nors dėlto ir labai kenčia. Dabartinis žmogus bijo susirgti paprastu COVID, bet nebijo mirti sunkios nuodėmės būklėje. Dar kartą pakartosiu, kad geriau būsiu visiškas niekas šio iškrypusio pasaulio akyse, negu jausiu, kad išdaviau pats save, savo vertybes. Nepaisant to, turime melstis už visus savo priešus, nes taip įsakė pats Jėzus. Ir turime jiems atleisti, nes jie tikrai nežino, ką daro.

    • Pilnai pritariu jums, krikščionis. Išgirsti tokią frazę: kad visi nesiskiepiję išmirtų, atimtų pensijas tai susiskiepytų!!! Ar tai Dievulio dovaną gyventi kaip noriu, turi spręsti velnio sugundyti pinigų vergai??? Aš būdama antroje klasėje skaičiau Kunigo A.A.JONO DANYLOS duotą knygelę. Aiškiai pamenu kad apie 2000 metus Dievas atleis vadžias ir leis rinktis: kas su Dievu ir bus su Dievu! O kas rinksis Šėtoną, tas daug sielų tempsis paskui save! Juk dabar taip vyksta. Melskimės!!! DIEVO PALAIMOS JUMS, MUMS IR VISIEMS APSĖSTIESĖMS!!!

  2. Ačiū autorei.Straipsnis įdealus_ nei pridėti nei atimti…Reiktų jį platinti_ daug žmonių, kurie tikrai“ nežino ką daro“.O mes , krikščionys, toliau melsimės už visus.Beje, ir už nevykusią valdžią…

  3. Kadangi ne taip seniai turėjau nelaimės savaitę praleisti ligoninės lovoje, o dar ir artimasis dėl savo negalių gan dažnai ten atsiduria, galiu išvardyti kai kuriuos dalykus, kurie galbūt prisideda prie perteklinio mirtingumo.
    Pavyzdžiui, patekęs į ligoninę tampi vienu iš daugelio mėsos gabalų, kuriuos tvarko gydytojai. Kad esi asmuo su psichiniais ir dvasiniais poreikiais, niekam nerūpi. Toje ligoninėje, kur buvau, langai tokie, pro kuriuos net dangaus nesimato, jie padaryti matiniai, nes ko gi ligoniui žiūrėti per langą, ką jis ten pametė.
    Jei neturi pakankamai nuovokos ir pats savimi nesugebi pasirūpinti, tavim nepasirūpins niekas – gali ir gyvas supūti. Ir tik pats būsi kaltas. O kad artimųjų tokiam nenuovokiam padėti neprileidžia – tokia tvarka, kai toks apleistas ligonis (užuot pasveikęs) merdės, tada galės artimieji 15 min aplankyti. Ir panašiai.

  4. šitaip ligoninė tampa mirties namais, Šitaip atsitikdavo ir anksčiau slaugos namuose, ypač per karantinus, kai ir besirūpinantys savo artimaisiais būdavo neprileidžiami. Bet būdavo paliekama galimybė lankyti sunkius ligonius… Praeitą karantiną net neleido niekam atsisveikinti netgi iškeliaujant artimam žmogui anapilin. Gal kažkam buvo kitaip?..
    Kažkaip peršasi mintis, kad save vadinanti švies-uomenė, nes pasiskiepijo ir pan yra labiau prisitaikėlių-uomenė, kuri viskuo patikės nesusimąstydama ir dar kitus išvadins tams-uomene, nė nebandydama suprasti, t.y. būti tolerantiška kitų nuomonei.
    Nekalbu apie tuos, kurie sąmoningai pasirenka sprendimus, įvertina visas rizikas.
    Baisiausia parsidavėlių-uomenė, verčianti kitus atkišti petį, nepaliekant jokio pasirinkimo, apart sunkius pasirinkimus…

    • Tikrai taikliai pastebėta, prisitaikėliškumo paskutiniu metu ypač sparčiai daugėja. Dėl to nepaprastai liūdna. Gal kas turėtų patarimų, kaip ir kur būtų galima rasti laisvų žmonių erdves, kur būtų galima tiesiog ramiai pabūti, išgirsti gyvą sveiko proto žodį arba tiesiog patylėti ? Ne protestuoti, ne keikti tų, kurie prisitaiko prie bet ko arba plaukia pasroviui su visu šiuo absurdu, bet tiesiog pabūti ramiai ir saugiai tarp laisvų žmonių ? Kur tokių vietų ieškoti ? Viena iš jų yra čia. Ir tai gerai. Bet čia virtuali. O ar yra galimybė gyvai pabūti tarp laisvų žmonių ?

      • Anonime, geras Tavo klausimas. Jei ilgies neužzombintų ir iš tikro kritiškai mąstančių žmonių bendruomenės, pasidomėk Aivaro Lileikos paskaitomis… Jei ilgies gilių dvasingumo ryšių, jie turėtų būti kažkur netoli Tavęs (bičiuliai, šeimos nariai, kaimynai, bendradarbiai), juk tiki tuo, kad mes esame magnetai ir panašus traukia panašų? O jei likimas Tave stumtelėjo minties vienatvėn, priimk tai kaip savo asmenybės augimo ir brandos dovaną ????????????

  5. Segregacija būtų galima užvadinti tuo atveju, jei valdantieji ir visa „grietinėlė“ turėtų galimybę pasiskiepyti, o paprasti žmonės, ne. Jokios segregacijos čia nematau ir nėra ko čia daryt iš musės dramblio bei visko dramatizuoti.

  6. Aš irgi nesuprantu, prie ko čia pasiskiepijimas. Jei aš skiepijuosi, tai pirmiausia ne dėl to, kad prisitaikau, esu šviesuomenė ar tamsuomenė (priklausomai nuo to, iš kurios pusės žvelgi), o kad apsvarsčiau situaciją ir nutariau, kad pasiskiepyti yra saugiau.
    Naudojausi savo proto šviesa ir gyvenimo patirtimi. Kol kas nesigailiu.
    Kitą savaitę nueisiu padaryti nemokamo antikūnių testo ir tada spręsiu, ar jau laikas skiepytis pakartotinai. Jokios bėdos, jokių dramų. Tas skiepas, kaip ir testas, yra smulkmena greta svarbesnių dalykų gyvenime.

  7. Stebiu ir stebiuosi.Visi aršus už mokslo šviesą ir peties atstovai: šita vakcina dar neištirtas medic.preparatas; Yra ir daugiau vykstančių vaistų tyrimų.Ir ten reikia savanorių placebo/kontrolinei grupei .Kreipkitės ir prisidesite prie mokslo progreso. Bet neverskite kitų dalyvauti šiam moksliniam tyrime.

    • Visam milijardiniam pasauliui vakcina – ištirtas preparatas, o vienai bobai ir Balbieriškio turgaus – neištirtas

      • Pfizer trečias tyrimų etapas baigsis 2023.05.02, po to bus ketvirtas. Deja, visų vakcinų tyrimai dar neužbaigti ir bus užbaigti negreit. O jau dabar atsirado naujos atmainos, atsparios toms vakcinoms, ir jei ne visuotinis vakcinavimas, jos nebūtų atsiradę. Taip sako imunologai. Taip kad pirma pasidomėkite, po to kalbėkite. Ir prieš skiepydamiesi irgi pasidomėkite. Nes dabar iš savo pažįstamų rato matau, kad dauguma pasiskiepijusių visai nesidomėjo, kuo jie skiepijasi, nežino, koks vakcinų veikimo mechanizmas. Vieni pasitikėjo, kad ką valdžia paskelbė ir daro, negali būti blogai, kiti nors ir nenorėjo, bet pakluso galimybių paso meduoliui ir botagui. Nes prisitaikyti paprasčiau, o kadangi apie vakcinas nesidomėjo, tai tikisi, kad jos smarkiai nepakenks. Išties tai prisitaikymo epidemija. Ir institucinio mobingo toleravimo epidemija. Kodėl toleruojame, kad dalis visuomenės yra terorizuojama?

      • vienu žodžiu, kažkokie piktadariai nutarė nunuodyti visą žmoniją. Tik viena gudri Balbieriškio turgaus boba, perpratusi sąmokslininkų piktus planus, išliks ir atgaivins žmoniją.

      • akivaizdu, kad visi, kurie nemąsto taip kaip jūs, yra bobos iš Balbieriškio. Kodėl man atrodo, kad čia ir patyčia, ir žeminimas, ir panieka ?

      • Jei , Maldeikienė, Dulkys, Morgana, Vėsaitė, Armonaitė ir kitos progresyvios bobos sako, kad lyčių yra daugiau negu dvi ir jas galima keistis, o vat neprogresyvios Balbieriškio bobos sako, kad tai visiška nesąmonė, tai kuriomis aš turėčiau tikėti?

    • BBC jums tamsybininkai?? O gal jų keturių serijų dokumentika „The Century of the Self“ jums irgi sąmokslas??? Juk ten viskas apie tą patį.

  8. šiomis dienomis Vokietijoje TRYLIKA MILIJONŲ žmonių pasiskiepijo trečia doze. Tuo tarpu PENKI TŪKSTANČIAI tamsybininkų protestavo gatvėse prieš skiepus. Tai kurie čia kvailiai?

    • Tai ir arkliui aišku, kad tie 13 mil. Negi tikrai manote, kad mąstančiųjų pasauly daugiau, negu tiesiog prisitaikančių ar abejingų?
      Be to – tie 5 tūkst protestavo ne prieš skiepus, o prieš prievartą ir atimamą teisę pasirinkti kada skiepytis ir ar iš viso skiepytis konkrečiam žmogui, o ne statistinei „rizikos“ grupei.

    • Pamiršot paminėti, kad toje progresyvioje ir puikiai ekonomiškai išsivysčiusioje Vokietijoje savo laiku NET 90 PROCENTŲ gyventojų vėl ir vėl rinko nacius į valdžią, o Hitleriu tikėjo kaip mesiju. Domėkitės istorija, gerbiamasis.

  9. Autorė rašo teisingai. Bet to nepakanka. O kokie būtų praktiniai situacijos sprendimo būdai? Ir pagaliau – kodėl dabrtinė valdžia elgiasi taip, tarsi yra absoliučiai tikri, jog ateityje nerekės pagal įstatymą atsakyti už savo šiandienius sprendimus? Iš kur toks jų pasitikėjimas savimi?

  10. Kaip reta puikus straipsnis. Pagarba autorei !
    Deja, dalies populiacijos smegenų virusu neužkrėsi – smegenis reikia turėti.

    • tie,kurie nenori skiepytis, nepatenka nei į prekybos centrus, nei į koncertus, nei į muges. 3G – Geimpft, Genesen, Getestet.

      • Pamiršot paminėti, kad šių vokiečių seneliai Dievo išrinktosios tautos atstovų neleido ne tik į parduotuves, koncertus ir muges, bet ir šaligatviais neleido vaikščioti bei liepė geltonas žvaigždes prisisiūti.

Komentarai neleidžiami

REKOMENDUOJAME

Patreon paramos skydelis
Patreon paramos skydelis
Paypal paramos skydelis
banko paramos skydelis
eyJhbGwiOiJiYW5rbyBwYXJhbW9zIHNreWRlbGlzIiwicG9ydHJhaXQiOiJ0YXB0aSBzYXZhbm9yaXUifQ==
eyJhbGwiOiJiYW5rbyBwYXJhbW9zIHNreWRlbGlzIiwicG9ydHJhaXQiOiJwcmFuZSJ9

PASIRAŠYK SVARBIAS DEKLARACIJAS, PETICIJAS

NAUJAUSI

Būtume dėkingi, jei mus paremtumėte