Dr. Valdas Kilpys. Juokas ta pandemija – skiepykitės nuo infodemijos

Pastarieji du kovidiniai metai sudarė puikias sąlygas plėtoti sąmokslo teorijas. Radosi visas debesis naujų fantazijų: koronavirusą skleidžia 5G ryšys, liga sugalvota Bilo Gateso ar kokių slaptų draugijų, siekiančių visus suvaryti į kontroliuojamą rojų (ar pragarą, nelygu ką palaikai) ar, galiausiai, kad ligos apskritai nėra kaip ir visų, negaluojančiųjų.

Regis, pandeminis laikas paskatino kitos, dar pavojingesnės, bacilos – infodemijos – gimimą. Pateiksiu keletą priežasčių, kodėl taip nutiko. Jas suvokus ir prisitaikius sau, įmanoma atsikratyti daugelio keistų, kartais net persekiojančių, įsivaizdavimų apie „tikrąją tiesą“. Pasaulis tampa ne toks priešiškas, ir gyventi jame tiesiog jaukiau.

Pirmoji, pagrindinė priežastis: infodemijos plitimui reikalingas nestabilumas. Jo turime pakankamai. Žmogaus psichosocialinė prigimtis trūks plyš reikalauja paaiškinimų, struktūravimo, dėsningumų bet kokiam sudėtingam reiškiniui, procesui ar faktui. Jų neturint sąmonė pradeda rankioti įvairias informacines šiukšles ir jomis vadovautis darant išvadas.

Esant užterštai informacinei aplinkai (o sakyti, kad Lietuvoje ji yra švari neapsiverčia liežuvis) asmuo gauna prastus pagrindus išvadų darymui, todėl mūsuose, o ir pasaulyje, sąmokslo teorijų nors vežimu vežk. Egzistuoja net mokslinis tokio reiškinio įvardijimas — apofenija. Jos paveiktas žmogus mato prasmę atsitiktinėse, beprasmėse struktūrose ir reiškiniuose.

Antra, pačios medijos tapo infodemijos įkaitėmis. Permeskite akimis pagrindinius Lietuvos naujienų portalus ir surašykite pasikartojančias naujienas. Pridėkite televizijas, ir pasidarys aišku, kad kasdien gauname beveik identišką žinių „patiekalą“, nors naudojamės skirtingomis „naujienų virtuvėmis“. Racionas yra labai skurdus, tad medijų teikiamų žinių pagalba su(si)tvarkytas chaotiškas pasaulis pradeda reikalauti kiek platesnius kontekstus apimančių sąmokslo teorijų.

Išsivaduoti iš to galima plečiant žinių racioną (skaityti daugiau ir įvairesnių medijų užsienio kalbomis), bet tam visuomet trūksta laiko ir, svarbiausia, noro. Infodemijos įveikai reikalinga proto pastanga yra tokia pat sunki kaip kad kasdienis ryto pabėgiojimas.

Trečia, žmogaus prigimtis yra labai palanki infodemijos plitimui. Taip buvo, yra ir bus per amžius. Paslapčių trauka, valdžia ar įtaka žinant daugiau už kitus, ar tiesiog noras susireikšminti, niekur nedingo. Ir nedings.

Tačiau pasaulis yra gerokai paprastesnis, nei žmogus yra linkęs manyti. Ir chaotiškesnis. Jo nevaldo žydų išminčiai, ateiviai, masonai, reptiloidai, gėjai ar kokia turčių taryba. Puikiai žinau, kad egzistuoja trys pagrindiniai motyvai priimant sprendimus. Ir jie yra universalūs: a) kvailumas, b) gobšumas, c) baimė nukentėti. Išimtį ar indulgenciją nuo jų galima gauti tik per tikėjimą. Tikint motyvai keičiasi gana radikaliai, bet ši tema reikalauja atskiro teksto.

Socialinis pavyzdys arba įrodymas gyvenimu veikia labiau, nei įtikinamiausi faktai.

Ketvirta, infodemija yra užkrečiama. JAV socialinis psichologas Stanley Milgram Niujorke atliko eksperimentą: judrioje gatvėje pastatė žmogų, kuris vieną minutę intensyviai žiūrėjo į dangų. Radosi pasekėjų. Pastačius penkis žmones, žiūrėtojų dangun kiekis padidėjo keturis kartus. Kai dangun žiūrėjo 15 žmonių, iš karto prie jų prisijungė dvigubai daugiau praeivių. Socialinis pavyzdys arba įrodymas gyvenimu veikia labiau, nei įtikinamiausi faktai.

Galima be paliovos taukšti apie skiepų naudą, būtinybę turėti Galimybių pasus, kaukių nešiojimo reikalingumą, tačiau kai plinta infodemija, kitos pandemijos įveikiamos gerokai sunkiau. Nes būtent jos pačios ir gamina „virusus“ infodemijai.

Siūlau nuo jos skiepytis, nors, tiesą pasakius, skiepai dar neišrasti. Kiekvienas antigenus susikuriame asmeniškai sau. Jei norime.

SUSIJĘ STRAIPSNIAI

14 KOMENTARAI

  1. autorius skelbia: “Puikiai žinau…”. Iškart atmušė norą rimtai žiūrėti į jo teiginius… Gal gerbiamasis teiktųsi įvardinti, kokia būtent “Šv. Dvasia” ūmiai įgalino jį taip puikiai žinoti??

  2. O! Beveik viskam pritariu.
    Tiesa, autoriui “puikiai žinomi” trys pagrindiniai motyvai man nebuvo žinomi ir nustebino, kad visi trys negatyvūs.
    Man nesunku gyventi šioje pandemijoje. Gal dėl kelių principų. (Neskaičiuojant tikėjimo.) Žmogus – slėpinys. Pasaulis – slėpinys. Tai yra, nei vieno, nei kito aš nepajėgus perprasti iki galo. Todėl būna stebuklų ir šiaip visokių netikėtumų. O šiaip buity paprasčiausia plaukti pasroviui. Virusas, skiepai ir pan. priklauso šiai sferai (iki kuo nors nenustebins). Ji neišvengiama, bet gyvenime yra svarbesnių dalykų.

    • Rytais tingiu pabėgioti ir mankštintis. Bet netingiu paskaityti užsienio šaltinių. Deja, nuo to pasaulis, skirtingai negu autoriui, man neatrodo jaukesnis. O tie žiūrintys į dangų tai – besiskiepijantys kartu su visa minia, ar kaip? :))) O “atsitiktinės, beprasmės struktūros ir reiškiniai” – tai beprasmiškos ir chaotiškos kovos su “pandemija” priemonės? :))) Juokingai beprasmiškas tekstas.

    • Pritariu, šalia daugybės informacijos dar krūvą skaitalo. Beje, ar tame katalikų fakultete, kur autorius dirba, atsirasti kad parašytų apie masonų veiklą? Su džiaugsmu paskaityciau. Bet abejoju, ar kas imsis. Nebent redaktorius Tomas, jis drąsus

      • Anonime, jei turėčiau pakankamai žinių, parasyciau. Kadangi neseniai vienas kunigas skiepų kontekste minėjo masonus bei velnią ir tie dalykai nuvilnijo per daugelį žiniasklaidos priemonių, manau, kad tai būtų įdomu ne tik man, bet ir daugumai katalikų

  3. Autorius tiesiog įvardino savo vardu, ką vadiname: a) Racionalumas b) Pridėtinė vertė c) Neutrali pozicija
    Čia taip teisiname patys save. Ir man tai nėra svetima. Dažnai nepadarai tai, ką jauti (sakoma sąžinė beldžia) bet nepadarai vadovaudamasis punktu c) nes nera b) o tai savaime yra a).
    Ačiū autoriui, kad rašo aiškiai ir tiesmukai. Nefaina žinoma bet tiesa.

  4. Jeigu kazkam reikia katalikiško vaikalo apie masonų veiklą, tai yra popiežiaus Leono XIII enciklika apie masonus HUMANUM GENUS (1884m). Tikrai verta paskaityti.

    google “humanum genus apie masonus enciklika” ir rasite šią encikliką lietuvių kalba internete. Enciklika yra 1959 metais Čikagos “Draugo” spaustuvėje išleista. Lietuviškas vertimas turi NIHIL OBSTAT (Rev. J. Stankevičius) ir IMPRIMATUR (Albertus G. Meyer , Čiakagos arkivyskupas)

    • Dėkui, perskaičiau. Gal kas galėtų atsakyti, kodėl dabar jei kas pamini masonus iškart laikomas nevisprocou užsiimančių sąmokslo teorijomis? Juk anksčiau net popiežiai masonus vertino kaip realią grėsmę Bažnyčiai, o priklausančius lozei ekskomunikuodavo, masonus kunigus suspenduodavo. Juk masonai neišnyko.

  5. Tai kaip ten su Black Rock “Dealing with the Next Downturn”, WEF “Great Reset”, Schwabo “suinteresuotųjų šalių kapitalizmu”? Sąmokslo teorijos? Fantazijos? Dūmų uždanga?

  6. Rytais tingiu pabėgioti ir mankštintis. Bet netingiu paskaityti užsienio šaltinių. Deja, nuo to pasaulis, skirtingai negu autoriui, man neatrodo jaukesnis. O tie žiūrintys į dangų tai – besiskiepijantys kartu su visa minia, ar kaip? :))) O “atsitiktinės, beprasmės struktūros ir reiškiniai” – tai beprasmiškos ir chaotiškos kovos su “pandemija” priemonės? :))) Juokingai beprasmiškas tekstas.

Komentuoti: Scholastika Atšaukti atsakymą

Įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia

REKOMENDUOJAME

Nijolės Sadūnaitės knyga
Patreon paramos skydelis
Patreon paramos skydelis
Patreon paramos skydelis
Patreon paramos skydelis
Paypal paramos skydelis
banko paramos skydelis
eyJhbGwiOiJiYW5rbyBwYXJhbW9zIHNreWRlbGlzIiwicG9ydHJhaXQiOiJ0YXB0aSBzYXZhbm9yaXUifQ==
eyJhbGwiOiJiYW5rbyBwYXJhbW9zIHNreWRlbGlzIiwicG9ydHJhaXQiOiJwcmFuZSJ9

NAUJAUSI

Būtume dėkingi, jei mus paremtumėte